monkberry moon delight история создания песни
Перевод Monkberry Moon Delight Paul McCartney 1971
14 июня 2008 года на концерте на киевском Майдане Пол МакКартни сказал: «Нас просили заспивати цу писню» и сыграл «Mrs. Vandebilt», которую не исполнял на сцене много лет. Смотрите и слушайте этот момент здесь https://www.youtube.com/watch?v=_YsZrEDgfhs
Через 3,5 года клуб «Beatles.ru» снова провёл акцию опроса, какую песню фэны хотели бы услышать на концерте в Москве 14 декабря 2011 года. С большим отрывом победила песня «Monkberry Moon Delight», написанная 40 лет назад, но сэр Пол не стал её петь, видимо, она была уж слишком личной.
Коктейль из молока – Monkberry Moon Delight, Paul McCartney, альбом «Ram», 1971.
Эквиритмический перевод Марат Джумагазиев, 1990/2009.
Прослушивание песни: https://www.youtube.com/watch?v=IrthE_waCV8 (Клип времен записи альбома «Ram», 1971).
Я закрылся в мансарде, уставился в рояль,
Ветер пел похорон мне кантаты (кантаты).
Я измену твою так переживал,
Вспомнив, как в нас бросали томаты (томаты).
Вспомни (вспомни),
Кетчуп с супом (кетчуп с супом),
И не отставай (не отставай. ).
Вспомни (вспомни),
Кетчуп с супом (кетчуп с супом),
И не отставай (не отставай. ).
Ты мышиной вознёй занимался,
Мне нервы трепал каждый день.
Я по клавишам громче стучал сам,
Чтоб суметь повторить свой рефрен.
И признаюсь, меня затошнило,
Как чудят там мои два дружка,
И, сидя в белом мешке* из винила,
Тянут коктейль из молока.
Коктейль из молока,
Коктейль из молока,
Коктейль из молока,
Коктейль из молока.
Да, «бананы» мои пусть старее всех одежд
И причёска, как бабья беретка (беретка),
Пусть пижамы мои все взял Билли Будапешт,
Но в письме от тебя нет ответа (ответа)**.
Брось ты (брось ты),
Этих кошек (этих кошек),
Нас не оставляй (не оставляй)***.
Брось ты (брось ты),
Этих кошек (этих кошек),
И не отставай (не отставай. ).
Коктейль из молока,
Коктейль из молока,
Коктейль из молока,
Коктейль из молока…
__________________
**Личное письмо Джона Леннона будет выставлено на аукцион. http://www.newsru.com/cinema/06Aug2001/letter.html
***О том, каким был Джон Леннон без прикрас, вы можете прочитать в книге Альберта Голдмана «Джон Леннон», изданной в серии «ЖЗЛ» (Жизнь замечательных людей»)! http://www.wingspan.ru/booksrus/lives_of_john/contents.html
Monkberry Moon Delight lyrics, Paul McCartney, 1971.
So I sat in the attic, a piano at my nose,
And the wind played a dreadful cantata (cantata. ).
Sore was I from the crack of an enemy’s hose,
And the horrible sound of tomato (tomato. ).
Ketchup (ketchup), soup and puree (Soup and puree),
Don’t get left behind (get left behind).
When a rattle of rats had awoken,
The sinews, the nerves and the veins.
My piano was boldly outspoken,
In attempts to repeat its refrain.
So I stood with a knot in my stomach,
and I gazed at that terrible sight
Of two youngsters concealed in a barrel,
Sucking monkberry moon delight.
Monkberry moon delight,
Monkberry moon delight,
Monkberry moon delight,
Monkberry moon delight…
Well, I know my banana is older than the rest,
and my hair is a tangled beretta.
When I leave my pajamas to Billy Budapest,
And I don’t get the gist of your letter (your letter. ).
Catch up (catch up),
Cats and kittens (cats and kittens),
Don’t get left behind (get left behind).
Monkberry moon delight,
Monkberry moon delight,
Monkberry moon delight…
Monkberry moon delight.
______________________
RAM 1971г.
RAM 1971.
Продюсеры: Пол и Линда Маккартни.
1 «Too Many People» Paul McCartney 4:06
2 «3 Legs» Paul McCartney 2:45
3 «Ram On» Paul McCartney 2:27
4 «Dear Boy» Paul and Linda McCartney 2:12
5 «Uncle Albert» / «Admiral Halsey» Paul and Linda McCartney 4:52
6 «Smile Away» Paul McCartney 3:52
7 «Heart Of The Country» Paul and Linda McCartney 2:21
8 «Monkberry Moon Delight» Paul and Linda McCartney 5:22
9 «Eat At Home» Paul and Linda McCartney 3:22
10 «Long Haired Lady» Paul and Linda McCartney 6:00
11 «Ram On» (Reprise) Paul McCartney 0:53
12 «The Back Seat of My Car» Paul McCartney 4:26
Более изысканный, чем «McCartney», предыдущий альбом Пола, выпущенный в 1971 году «Ram» становится одним из самых важных творений, вышедших из-под пера Пола. Он, безусловно, принадлежит к тем альбомам, которые при прослушивании с годами становятся всё лучше и лучше. Примечательно, что Пол впервый (и как оказалось, в последний) раз указал своим соавтором жену Линду, что было скорее откликом на многочисленные совместные проекты Джона Леннона и Йоко Оно.
После успешного дебюта «McCartney» Пол и Линда отправились в продолжительный отпуск, проведя много времени на собственной ферме в Шотландии. Именно в течение этого периода Пол при участии Линды написал песни, которые войдут в альбом «Ram». Решив изменить место записи альбома, пара отправилась в Нью-Йорк осенью 1970 года для записи новых песен. Денни Сейуэлл (Denny Seiwell), который станет членом первого состава Wings вплоть до 1973 года, был приглашён в качестве ударника, а Дейв Спиноза (Dave Spinoza), который впоследствии примет участие в записи диска «Mind Games» Джона Леннона, и Хью Маккракен (Hugh McCracken) исполняли обязанности гитаристов. И хотя это был совместный проект, Линда обеспечивала (наряду с Полом) лишь бэк-вокальные партии, в то время, как Пол оставался ведущим певцом.
Сессия звукозаписи проходила в Нью-Йорке между январём и мартом 1971 г. Сведение и доработка осуществлялись в Лос-Анджелесе.
Пол также сотрудничал в ряде композиций с «New York Philarmonic Orchestra».
Большинство песен с альбома написаны Полом и Линдой Маккартни. Причём у Пола возникли трудности с издательством ATV, которое отказывалось платить Линде авторский гонорар. Проблема была актуальна вплоть до 1973 г., когда вся прибыль от программы «James Paul McCartney TV Show» была отдана ATV в качестве компенсации за выплаты Линде.
Как уже было сказано, этот альбом отражает многие грани музыкального гения Пола и содержит множество превосходных композиций, среди которых прекрасные баллады сочетаются с полновесными роковыми риффами. И хотя критики разнесли альбом в пух и прах, повергнув самого Маккартни в шок, альбом стал одним из наиболее успешных релизов в его карьере.
Пол Маккартни: вокал, гитара
Линда Маккартни: перкуссии, бэк-вокал
Дэйв Спиноза, Хью Маккракен: гитара
Дэнни Сейуэлл: ударные
«New York Philharmonic»: оркестровка в композициях «Long Haired Lady» и «Back Seat Of My Car»
Интересная информация об альбоме:
1. «Too Many People»
Данный открывающий трек альбома Ram был очередной красной тряпкой в войне между Ленноном и Маккартни. «Too Many People» с своими ссылками на «проповедующих устои» («preaching practices») была довольно мягкой по сравнению с концепцией и содержанием ленноновской «God», однако этого оказалось достаточно, чтобы вызвать гнев Джона. Джон зашёл так далеко, что даже продемонстрировал своё отвращение, исполнив несколько строк а капелла во время своего интервью Дэвиду Уиггу в октябре 1971 года. Этот музыкальный момент интервью, наряду со строчкой из «Back Seat Of My Car» появился на бутлеге «Come Back Johnny», а также на «The Alternate Ram». Однако как трек, открывающий альбом, это была изумительная композиция с потрясающим маккартниевским вокалом. Сама по себе она явилась бы неплохим синглом, однако появилась на второй стороне американского синла «‘Uncle Albert/Admiral Halsey’ 45».
2. «3 Legs»
Как и предыдущий трек, данная композиция содержит довольно двусмысленные строки, которые можно расценивать как выпад против остальных Битлз. Также «3 Legs», возможно, намекает на видеозарисовку Йоко под названием «Fly», представленную на Каннском фестивале в мае 1971 г. Все эти предположения отчасти подтверждаются некоторыми элементами оформления, в частности жуками, отрабатывающими «doggy style».
3. «Ram On»
Данном треке можно услышать довольно необычную игру на банджо.
4. «Dear Boy»
Фортепианную аранжировку данной композиции искусно обрамляет очень эффектный бэк-вокал. Хотя песня и посвящена Линде, Джон Леннон усмотрел в ней выпады в свой адрес.
5. «Uncle Albert» / «Admiral Halsey»
Песня очень необычна по своей конструкции, поскольку составлена из целых трёх мелодийных решений. Она была выпущена на сингле и имела оглушительный успех, достигнув 1 места в чартах США. Что касается названия композиции, то у Пола был дядя по имени Альберт, а адмирал Хэлси был героем Второй Мировой войны.
6. «Smile Away»
Энергичный рокер Маккартни, в котором он голосом подражает манере исполнения Элвиса Пресли. Песня стала би-сайдом на сингле «Eat At Home», который был выпущен в ряде стран, включая Японию и Германию.
7. «Heart Of The Country»
Ещё одна баллада Пола, описывающая радости деревенской жизни. В основе аранжировки лежит мелодичный бас в сочетании с мягкой игрой на электро-гитаре. Два года спустя Пол выпустит очень похожую песню о деревне «Country Dreamer» в качестве второй стороны сингла «Helen Wheels».
9. «Eat At Home»
Шуточный рок-н-ролл, демонстрирующий весьма внушительный диапазон голоса Пола. В этой композиции он пытался подражать своему кумиру Бадди Холли (Buddy Holly). Группа Wings исполняла этот номер во время их первого европейского турне.
10. «Long Haired Lady»
Превосходная баллада, довольно продолжительный финал которой наполнен гармонией голосов Пола и Линды и отчасти напоминает концовку небезызвестной «Hey Jude».
11. «Ram On Reprise»
Буквально на несколько секунд в альбом врывается первый трек аж с четвёртого альбома Пола (т.е. «Big Barn Bed» с альбома «Red Rose Speedway»).
12. «Back Seat Of My Car»
Работу над этой композицией Пол начал ещё в период записи альбома «Let It Be». Была также выпущена на сингле, однако особого успеха не имела. Первоначальная аранжировка очень напоминала саунд группы «Beach Boys». Именно в таком виде Пол исполнил её перед остальными участниками Beatles 14 января 1969 года в студии Twickenham.
Музыкальная пауза: Не ломай черёмухи, или Monkberry Moon Delight
16.02.2018, 10:20 | 2 810.
Пожалуй, наиболее известный вариант адаптации битловских мелодий на российской почве принадлежит «Ариэлю» — благодаря чему «Мишель» превратилась в элегантное танго. Столь же органично объединились в «Четырёх старых бочках» такие шедевры, как “Girl”, “Hey Jude”, “The Fool On The Hill” и “Happiness Is A Warm Gun”. В очередном выпуске – очередной тому пример,- сообщает ведущий музыкальной рубрики Петропавловск.news.
«Если не ошибаюсь, «Не ломай черёмухи» была записана в 1973 году в составе: Евгений Броневицкий, Александр Фёдоров, Григорий Клеймиц, Владимир Калинин, Юрий Соколов и Ваш покорный слуга. Я там исполнял также партию скрипки. Песню аранжировал Евгений Броневицкий, и цитату из “Monkberry Moon Delight” мы вставили специально. Но на публике «Не ломай черёмухи» в то время шла не очень…»
(Юрий Иваненко, «Поющие гитары» — флейта, бас-гитара)
«Какая чехарда!» — в своё время отозвавшись о только что вышедшем диске Пола Маккартни буквально так, “New Musical Express” явно поторопился с выводами – как и многие коллеги по перу. Ибо сегодня, на фоне усугубляющегося дефицита запоминающихся мелодий альбом “Ram” (1971) всё отчётливее представляет собой драгоценное собрание таковых. Не исключение здесь “Monkberry Moon Delight”, записанная с участием не только Линды, но и её дочери Хизер на подпевках, — являющаяся также достаточно любопытной головоломкой в том, что касается перевода текстовой основы.
Будучи по сей день весьма популярной – теперь уже не только в среде широкой аудитории, но и критики,- вторая сольная пластинка Маккартни оставила отпечаток и на упоминаемой аранжировке «Поющих гитар». Вполне вероятно, в щедрые на суперхиты всех времён и народов семидесятые кто-то находил для себя вещи «позабойней». Но, в свою очередь, сорок пять лет спустя песня Александра Морозова на стихи Владимира Харитонова представляется далеко не худшей – учитывая непреходящий интерес к по-настоящему поющим и играющим, в том числе со стороны более молодого поколения. Большое, как обычно, видится на расстоянии, и всё новое – как известно, хорошо забытое старое. С той разницей, что старое пока, к счастью, не забыто…
Monkberry Moon Delight
Written by: Paul and Linda McCartney
Recorded: October 1970 – April 1971
Producer: Paul and Linda McCartney
Released: 21 May 1971 (UK), 17 May 1971 (US)
Personnel
Paul McCartney: vocals, piano, bass guitar
Linda McCartney: backing vocals
David Spinozza/Hugh McCracken: guitar
Denny Seiwell: drums
Inspired by Paul McCartney’s children’s use of wordplay, ‘Monkberry Moon Delight’ featured lyrics chosen more for their phonetic sound than their meaning.
The title was derived from an alternative word for milk that the McCartney children used. Further inspiration came from the 1959 Leiber and Stoller song ‘Love Potion No. 9’, recorded by The Searchers.
‘Love Potion No. 9’ featured a similarly surreal tale as McCartney’s later song, in which a man looking for love speaks to a gypsy who sells him the titular potion. It causes him to fall in love with all he sees, including a policeman on the street.
‘Monkberry Moon Delight’ takes the surrealism a step further, defying interpretation and logic to present an Edward Lear-esque stroll through the lighter recesses of McCartney’s imagination. As with The Beatles’ ‘Glass Onion’, it was almost a direct challenge for those fans who looked avidly for hidden meanings in his songs to spend hours poring over his wild free-association in search of autobiographical clues.
While the music is a light canter, McCartney’s vocals were strident and strained, recalling his classic rock ‘n’ roll performances in such songs as ‘Long Tall Sally’ and ‘Oh! Darling’. Linda McCartney provided the perfect counterpoint with her backing vocals, delivered without affectation.
‘Monkberry Moon Delight’ was one of two Ram songs included in Blackbird Singing, McCartney’s 2001 collection of lyrics and poetry. It featured in the section headed The Business. The other Ram song in the book was ‘Heart Of The Country’.
McCartney’s gruff delivery was influenced by Screamin’ Jay Hawkins, who recorded his own version of the song for his 1979 album Screamin’ The Blues. McCartney used Hawkins’ version in his pre-concert tape on his 1993 tour.
Latest Comments
This Monkberry Moon Delight is clearly a song meant to please his kids. I remember Billy Budapest as a kids pajama design. There are kids references in every line, even the ones about the mice. It’s a wonderful play with words which builds on the fact that he had a great family life.
i’ve been searching for a long time for the answer to who is billy budapest. he designed pajamas? any more info?
I bought RAM when it was released; and I was in my late teens.
Now, I’m in my late 50’s, and a couple of weeks ago I started playing RAM again, on CD in my car. It’s still great fun to be tapping along to this music as I drive around. I feel like a teenager again!!
My feelings exactly, M. Walsh. I have had the songs singing in my head for a few days now. I first bought it on an LP when it came out, then a tape, replacing that with a DVD. Now I have it downloaded to my personal device and it still sounds great. Maybe not artistically mature or perfected, but I LOVE IT!!
Soon, you’ll have it just chipped into your brain.
It already is, in a manner of speaking.
Great song.; A little weird and wild but sheer genius.
I live in north central MD where there is a town of Monkton. Walking through the wine section of a local store, a bottle caught my eye. I snickered then started laughing. No one had any idea what I was on about. I had spotted a selection of local wines, “Monkton Moon Delight.”
Had to buy a bottle. Not bad either.
Outstanding. (-Rich, formerly from Pikeville)
I love ram.brilliant!! great then great now.
Sounds just like John in this one!
Its all about JL his acidic letters to The Melody Maker slagging off McCartney..”Don`t get the gist of your letter”…(after The Beatles split)…1970`s onward. “Catch up SUPER FURY,don`t get left behind”…Monkberry Moon Delight ex Strawberry fields…replay with backchat to JL in mind…it all fits!!
I thought it said “catch up super fury” too, but the lyrics posted by Genius Lyrics sat “Ketchup, soup and puree,” so which one is right? I would SWEAR I hear “catch up, super fury…” but MetroLyrics has “catch up, soup and puree” if these were indeed childrens’ lyrics and especially considering the McCartney’s vegetarian slant, this would make sense. There are no lyrics in my cd jewel case.
Thousand thanks for this article.
Thanks again.
Your site is more than good
Thank you for this article! I am fourteen years old and a hardcore Beatlemaniac. Having memorized most of the Beatles’ songs, I recently branched out into their solo work, Paul’s in particular. Listening to Ram for the first time was semi-shocking and very exhilarating, and I was left deeply in love with this song, but also quite confused. This clears the whole thing up, so thank you again!
well after giving this a listen again, I still don’t get the lyrics, but still as always love this song!
I always said if I had 1question to ask Sir Paul, it would be what were you thinking. Question is answered. Now I can ask another question. Thanks.
Reminds me of the type of wordplay that Squeeze often uses.
Real poetry!
Why is Jimmy Savile in this video?
Around 3:25 into it
Music is a drug for me, I use it to help me cope with life, Monkberry Moon Delight has never failed to pick me up, in fact it may be the song I want played when I die.
Thanks Paul & Linda!
Mick Forcell, I agree with you completely! McCartney is a pure musical genius… will never be another like him, and the most unique voice with incredible range and versatility. Who else can go from singing Yesterday or I Will, to Oh Darling or Monkberry Moon Delight, or Why Don’t We Do It In The Road? No one.
Beautiful song! But many questions still remain.
Very cheerful, happy go lucky song, I love it now as much as when it came out 44 years ago.
I’m glad you love the song, as do I. However, if you listen carefully, this song is not happy-go-lucky. It is quite the opposite. It is a rollicking ride, wonderfully sorrowful, cautionary tale told while crying in your beer, about enormous, massive fame, bitter break ups, getting left behind, pelted by the press, and fans alike with tomatoes (like vaudeville days when the audience didn’t like you) McCartney sings about “leave my pajamas” (I kinda think PaulJohnmas,(dramas) Billy Budapest, my mind hears Bully, BooThePest!, when the music press and fans raked him over the coals for “quitting the Beatles, breaking up the band (the lawsuit)
The genius of McCartney was to camouflage the bitter hurt and pain with a rollicking jolly tune and make the sad times feel fun filled and happy with this masterfully funny and delightful song. I can’t express how much I love this song and the pure genius of McCartney who can turn hurt and pain on it’s head and give us all a good time and a good laugh while doing it.
Omg thank you.. I got all the lyrics and their (somewhat) hidden or fanciful meanings but the TOMATO part was driving me nuts. The vaudeville/throwing tomatoes reference I believe nails it. Good job man!
I agree with you, I think the lyrics are meaning full and very personal for Billy, I don’t think the emotions are one dimensional or just unrelated pieces of a child’s cartoonish variations on words. If you just listen to the tone of the lyrics, there is some emotion there that I believe is meaningful and is a statement in itself. I believe we will never be able to work out the meaning of all these metaphors in motion unless he tells us what it really mans for him.
Paul always gets a raw deal. When Lennon wrote nonsense lyrics to I Am The Walrus he was hailed as a genius. Paul pens this and the critics slam him. Who cares I like it. A lot.
Me too Paul izzo. Back then, the critics were idiots.
I heard this song first by Exuma – Reincarnation. Was an awesome version. Look for it!
Was surprised McCartney wrote it.
I don’t know if this subject is still active, but I’d like to weigh in: It is fine to ask the artist to clarify the meaning of song lyrics, but there is a danger of getting too caught up in the analysis. It limits the experience. Although I appreciate knowing the genesis of words like “monkberry” (very cool), I prefer to savor the song for the feeling and impression that it gives to me, personally. It is like a painting. Everyone should enjoy it in his/her own way, allowing the experience to be everything it can be, while each is different and perfectly valid.
Lee, that is very astute and is actually something I’ve heard McCartney say when asked about lyrics, where he compares them to a painting and open to interpretation by the listener. He went so far as to say that he sometimes makes up explanations and meanings and changes the stories from time to time depending on how he feels at the time. He doesn’t want the listener stifled by one interpretation.
Lyrics compared to a painting…”He doesn’t want the listener stifled by one interpretation.”
I’ve always loved how Paul’s subtle, nuanced universality allows listeners to experience the song their own way. Big part of his unique genius.
and I thought he was parodying Dylan
It sounds more like an exotic brand of marijuana and some of the lyrics do too: ‘Of two youngsters concealed in a barrel, smoking monkberry moon delight and toward the end of the song ‘Try some of this, honey, What is it? Monkberry moon delight, but a lot of the Beatles songs had double meanings which is why you could read things in that weren’t there, hence the ‘Paul is dead!’ urban legend!
What a great song. Forgot how good this album was when released 45 years ago. That in itself is amazing.
I enjoy the interpretation of the lyrics that were always a bit cryptic to me. Paul’s intense vocal delivery along with some of the lines made me think this was Paul’s raw and naked expression of the uncertainty he felt about moving forward in the face of opposition from the other three Beatles towards him at that time. To go from a king of the popular culture to an unknown future under those circumstances must have been terrifying. “3 Legs” seems to be a more cerebral take on that, but this song to me was like John’s Plastic Ono Band album. The performance is as raw as Plastic Ono Band, but the meaning is partially obscured in the poetry. The abstract child inspired lyrics interpolated with phrases like “I stood with a knot in my stomach”, “the horrible sound of tomato” and “a rattle of rats had awoken the sinews the nerves and the veins” delivered with such intensity that it leaves all but the most accomplished artists in the dust. For a guy who’s often been wrongly dismissed for being lightweight, Paul is a brilliant lyricist/performer. And by the way, he was right about Alan Klein. It took a few years for the other three to catch up to him on that. He went on to be the most successful musician in the history of the world when you combine the Beatles and his post Beatles catalogue.
This is my very favorite McCartney song ever. Paul’s voice, Linda’s deadpan backing vocals, the driving, not at all overproduced music, and the silly nonsense lyrics, all of it. They were happy and having fun and it shows, and projects a similar state onto the listener.
And Paul with his sweet melodic voice only sings Pop songs and ballads right? Not, he can rock with the best of them.
Interesting and moving comments here!
Although I don’t believe one need to understand lyrics to enjoy music, I was just curious.
Anyway, this is a masterpiece just like the album.
Hmm, monks live in Abbies, there’s Abbey road, apple records, black berries. Paul McCartney invented the blackberry.
I love this thread! Good vibes from Paul on Ram, and Monkberry is one of the high points. Yes, as a teenager in the early 70’s I mourned the Beatles break-up. But the solo works were rich and thoughtful, a source of comfort through some rough times. McCartney and Ram were among my most worn-out LPs. Super-musical geniuses!
In Poland this song was on the air quite often in 1973 or 74. I remember that the song’s title was translated as Charm of the foggy/bleary moon. ha ha
I bought the Paul cd box the other day and try to find out some meaning. Thanks to Google the mistery of this song becomes obvious. While reading the song words they were completely obscure for me. Owing to native speakers and their knowledge of the context like Billy Budapest pyjamas I could understand Paul’s sense of humour.
Another generation is learning how great the music was in the 70’s and 80’s I listened to growing up. Monkberry Moon Delight is one of my all time favorites! I finally decided to see the meaning of the song, and it is very close to what I thought it was. Didn’t know Monk was code for milk. I thought that Monkberry Moon Delight was like White lightning from tomato’s. I hope to visit friends in Russia and Kazakhstan. They want me to bring my CD’s with my classic songs!!
I always considered MonkBerry Moon Delight to be a strain of marijuana.
The Beatles (and contemporary bands) always had to straight-face their explanations of their songs if it ever involved drugs, because if it ever got a plausible reputation as song about drug use, the radio stations would stop playing them.
Not every utterance in this world is a reference to your beloved weed.
Love McCartney and his music. Monkberry, kids song. What does piano up my nose mean?
Hi Erod,
I fully agree to many people’s comment that a song is like a painting or maybe even more like a book. You see the characters before you. And then explaining a song is like filming that book; nobody will look the way you imagined them.
I’m Dutch and in the Dutch language, when you have something up your nose, it means that you’ve had enough of it; was Sir Paul taking piano-lessons at that time?
With an older brother and sister and born in 1963 I heard Beatles and later McCartney from my birth on. The English language was an unknown universe for me; I fully went on sounds and melodies and in this song is still very clear to me; the words are required and serve as instruments. They just fit in too well!
Wonder if he was influenced by the Russian singer Vyosotsky with this one
I heard the backing vocals were his daughters. The daughter from Linda’s first marriage